niezdrowy perfekcjonizm

Czy to już niezdrowy perfekcjonizm? Sprawdź, czy dotyczą Cię jego nieoczywiste przejawy.

Kiedyś doradzano, by na rozmowie kwalifikacyjnej na pytanie: „Jaka jest Twoja największa wada?” odpowiadać w taki sposób, żeby wada tak naprawdę okazywała się dla pracodawcy zaletą. Przykładem takiej wady-zalety był najczęściej perfekcjonizm (w domyśle niezdrowy perfekcjonizm). W ten sposób kandydat miał przemycić informację o tym, że pracuje bez wytchnienia, nie popełnia błędów i dopieszcza każdy projekt do perfekcji.

Wydaje się, że dla pracodawcy są to pożądane cechy, a jedyną osobą, która bierze na klatę minusy, jest przepracowujący się pracownik. Z taką właśnie postawą najczęściej kojarzy się perfekcjonizm. Tymczasem, niezdrowy perfekcjonizm nie dotyczy tylko sfery zawodowej. Dotyczy również innych sfer życia, a co więcej ukrywa się w zachowaniach, które na pierwszy rzut oka wcale nie uznałabyś za perfekcjonizm. Sprawdź, czy dotyczą one również Ciebie. Dopóki ich nie zidentyfikujesz, nie będziesz wiedziała z czym pracować.

Zdrowy vs. niezdrowy perfekcjonizm

Zanim jednak przejdziemy do nieoczywistych oblicz niezdrowego perfekcjonizm wyjaśnijmy czym różni się niezdrowy perfekcjonizm od zdrowego.

Perfekcjonizm uchodzi często za coś pożądanego, bo kojarzy się z wykonywaniem czegoś perfekcyjnie, bez błędów, z dbałością o każdy szczegół. Wiele osób, a szczególnie kobiet, z dumą mówi o sobie: perfekcjonista. Bo przecież wysokie standardy są dobre. Wysokie – tak. Problem powstaje wtedy, kiedy zaczynają być za wysokie, wręcz niemożliwe do spełnienia.

Dopóki jesteś zadowoloną z siebie, osiągającą cele, ale również umiejącą odpuszczać osobą, nie biczujesz się za błędy oraz wiesz, że nawet jeżeli założysz, że coś będzie wykonane na najwyższym poziomie, to jesteś tylko człowiekiem i zdarzą się po drodze upadki, to jest w porządku. O takim perfekcjonizmie pisałam TUTAJ.

Niezdrowy perfekcjonizm zaczyna się wtedy, kiedy zaczynasz przekraczać powyższe granice. Czasami jednak nie rozpoznajemy go w swoich działaniach, chociaż świetnie się tam zadomowił. Podam Ci kilka przykładów, które świadczą o niezdrowym perfekcjonizmie, a których być może tak nie postrzegałaś. Rozpoznanie w sobie niezdrowej perfekcjonistki to pierwszy krok do zmiany. Pamiętaj też, że niezdrowy perfekcjonizm może dotyczyć tylko niektórych obszarów życia. Możesz przejawiać go pracy, ale mieć zupełny luz w domu czy w relacjach.

Nigdy nie zaczynam

Odwlekanie na później i zaczynanie czegoś z dużym oporem lub wcale, często tłumaczymy strachem, brakiem czasu i umiejętności. Tak naprawdę jednak, w wielu przypadkach, kryje się za tym niezdrowy perfekcjonizm. I choćbyś przeczytała milion książek o prokrastynacji to nic to nie zmieni, dopóki nie uporasz się z perfekcjonizmem.

Wmawiasz sobie, że nie zaczniesz, dopóki nie będziesz umiała czegoś perfekcyjnie, nie przygotujesz wszystkiego na tip-top. Marzysz o biznesie, napisaniu książki, założeniu bloga lub innym projekcie i ciągle się do niego uczysz, ciągle przygotowujesz, bo wciąż jeszcze nie jesteś w tym wystarczająco dobra. Tyle że moment, w którym jesteś już wystarczająco dobra, nigdy nie nadchodzi. Zawsze znajdzie się ktoś lepszy od Ciebie, ktoś kto zaszedł dalej i więcej umie. Zawsze znajdzie się też ktoś gorszy, ale na to już nie patrzysz, bo Ty równasz do góry, a nie w dół. Jak sobie z tym radzić pisałam TUTAJ. Nawet jeżeli nie bawisz się w porównania, to wynajdujesz kolejne obszary, które musisz poznać zanim pokażesz swoje dzieło światu.

W zasadzie to całe życie spędzasz na tym przygotowywaniu się. A jak już się prawie przygotujesz (bo umówmy się zupełnie przygotowana nigdy nie będziesz), to jeszcze sprawdzisz, że inni już dawno to zrobili i nie ma sensu, żebyś robiła to również Ty. I znowu zaczynasz się przygotowywać do zmodyfikowanej wersji planu.

Tymczasem, żeby stać się profesjonalistą trzeba praktykować. Nie da się praktykować na sucho. Malcolm Gladwell w książce „Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu” twierdzi, że potrzeba 10.000 godzin, żeby stać się w czymś dobrym. Dlatego im dłużej zwlekasz, tym później zacznie bić licznik odliczający godziny. I jeszcze jedno, profesjonalizm nie jest równoznaczny z wolnością od błędów. Każdy popełnia błędy.

Znowu trzeba zrestartować licznik

Jedna wpadka wystarczy, żeby dotychczasowy wysiłek przestał się liczyć. Ćwiczysz od dwóch tygodni, a w trzecim Ci się nie chciało, panujesz nad swoimi emocjami, a dziś zezłościłaś się na dziecko lub partnera, odpuściłaś poranną rutynę przez kilka dni, nie jadłaś słodyczy, a na imprezie nażarłaś się bezą jak świnia. I koniec, trzeba zrestartować licznik, bo wysiłek przerywany się nie liczy. Ważna jest konsekwencja, brak przerw i odpuszczania. Albo przez cały czas jest idealnie, albo wszystko jest do dupy.

Bliska jest Ci koncepcja restartowania licznika? Masz wrażenie, że po wpadce musisz zaczynać od początku?

Wiąże się z tym często podejście:

Wszystko albo nic

Jeżeli chcesz zacząć zdrowy styl życia, to od razu chcesz zmienić sposób odżywiania, zacząć uprawiać sport, medytować, spacerować, pić zielone koktajle i wodę z cytryną na czczo. Bez sensu robić tylko jedną z tych rzeczy, bo nie będzie efektu.

Jak chcesz uczyć się języka to planujesz i lekcje z nauczycielem, codziennie film w tym języku i czytanie książek i gazet i jeszcze konwersacje. A to wszystko przez co najmniej godzinę dziennie. Inaczej się nie liczy.

A to jest Ci bliskie? Że jak za coś się zabierasz to od razu trzeba to ogarnąć w całości?

Jeżeli któreś z tych dwóch zachowań jest Ci znane, to pamiętaj, że wszystkie Twoje działania kumulują się w efekt i tak naprawdę masz większą szansę na robienie czegoś regularnie, jeżeli będziesz to wprowadzać po kawałku, wręcz dozować sobie zmiany. Regularnie to nie oznacza codziennie. Regularność to też ciągłe wracanie do wdrażania nawyków, eksperymentowanie. Liczy się suma drobnych kroków. Jak to mówią: ziarnko do ziarnka…

Trudno mi podjąć decyzję

Decyzję dotyczącą nawet drobnych rzeczy podejmujesz bardzo długo, żeby nie popełnić błędu, nie żałować. To co wybierzesz ma spełniać wszystkie Twoje standardy, a że są bardzo wysokie, to trudno czemukolwiek je spełnić.

Tygodniami wybierasz kwaterę na wakacje, pościel i aparat telefoniczny. Sprawdzasz wszystko, porównujesz, a na koniec i tak nie wiesz co kupić. Bo wybór musi być więcej niż dobry. Ciągle więc wracasz i rozważasz wszystko jeszcze raz. A nawet jak już wybierzesz i zdecydujesz, to okaże się, że mogłaś wybrać lepiej.

To może ogranicz swój wybór czasowo lub ilościowo. A jak już wybierzesz to szukaj potwierdzeń, że dobrze wybrałaś. Mów sobie, że już wybrałaś najlepiej jak potrafiłaś. Ćwicz szybkie podejmowanie drobnych decyzji, tak żeby z czasem łatwiej Ci było podejmować też te większe.

Niezdrowy perfekcjonizm nie tylko w pracy

Pamiętaj, że powyższe zachowania mogą dotyczyć różnych sfer życia. Co więcej, w jednych możesz być perfekcjonistką, a w innych nie.

Niezdrowy perfekcjonizm może objawiać się też w relacjach, w sporcie, w sposobie spędzania wolnego czasu.

Idealny związek to taki, gdzie nigdy się nie kłócimy, idealna matka, to taka, która nigdy nie złości się na dzieci, idealny człowiek to oaza spokoju, mądrości i zawsze dobrych decyzji.

Idealne mieszkanie, dzień, życie i wszystko. A tak się nie da. Nie ma bata, we wszystkich obszarach nie może być idealnie. Powiem więcej, w żadnym nie da się idealnie, bo poza Instagramem wydarza się życie, a ono do idealnych nie należy.

Daj koniecznie znać w komentarzu co myślisz o niezdrowym perfekcjonizmie. Wiedziałaś, że powyższe przykłady są jego przejawem?

pytania mocy

51 thoughts on “Czy to już niezdrowy perfekcjonizm? Sprawdź, czy dotyczą Cię jego nieoczywiste przejawy.”

  1. Nigdy nie zaczynam. Myślałam, że to lenistwo, prokrastynacja i depresja – nie przyszło mi do głowy, że to może być niezdrowy perfekcjonizm.
    W wielu dziedzinach już się oduczyłam bycia perfekcjonistką, ale jak widać ten diabełek jak go wyrzucisz drzwiami, to podstępnie wraca oknem…

    1. Na pewno różne czynniki mogą mieć wpływ na to, że nie zaczynamy , ale przeważnie nie podejrzewamy o to niezdrowego perfekcjonizmu:)

  2. I was very happy to uncover this great site. I want to to thank you for ones time for this fantastic read!! I definitely savored every little bit of it and I have you bookmarked to look at new things in your site. Alanna Constantin Utta

  3. Just bookmarked your blog, it is a really great and useful piece of information. I am satisfied that you just shared this helpful tidbit with us. Please stay us up to date like this. Keep writing. Sunny Raul Rondi

  4. Przeciwnosci, z ktorymi musimy sie zmierzyc, czesto sprawiaja, ze stajemy sie silniejsi. To, co dzis wydaje sie strata, jutro moze okazac sie zyskiem. – Nick Vujicic

  5. Pretty section of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to assert that I acquire in fact enjoyed account your blog posts. Anyway I will be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently rapidly. Florence Agosto Milone

  6. I like reading an article that will make people think. Also, thank you for allowing me to comment! Kamila Whittaker Rosenwald

  7. Wauw! Dat was gewoon voorbestemd. Ik vind het ontroerend om te lezen, de emoties moeten voor jou nog intenser geweest zijn. Zo mooi! Rosalie Morlee Luane

  8. Simply desire to say your article is as astounding. The clarity on your publish is simply cool and that i could assume you are a professional in this subject. Well together with your permission allow me to snatch your RSS feed to stay up to date with impending post. Thank you 1,000,000 and please keep up the enjoyable work. Zahara Seumas Jeffy

  9. I am genuinely grateful to the owner of this web page who has shared this wonderful article at at this time.| Ciel Brennen Amalberga

  10. Having read this I thought it was very enlightening. I appreciate you spending some time and effort to put this informative article together. I once again find myself personally spending a lot of time both reading and posting comments. But so what, it was still worth it! Steffi Ruben Ann-Marie

  11. Heya i am for the first time here. I came across this board and I in finding It really useful & it helped me out a lot. I hope to provide one thing back and help others like you helped me. Adria Yehudit Elnore

  12. I found your site on technorati and read a few of your other posts. Keep up the good work. I just added your RSS feed to my Google News Reader. Looking forward to reading more from you down the road! Joceline Jefferey Showker

  13. After I initially left a comment I appear to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on every time a comment is added I recieve four emails with the same comment. There has to be an easy method you are able to remove me from that service? Cheers! Adaline Lockwood Critchfield

  14. Thanks so much LEC! So pleased it has resonated with you and hope it helps you happily achieve your full potential in the coming year. Stormy Jeremy Isabeau

  15. Thanks for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do a little research about this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more clear from this post. I am very glad to see such fantastic info being shared freely out there. Aurilia Jerome Placido

  16. 279528 859086An fascinating discussion is price comment. I believe which you need to write extra on this subject, it may well not be a taboo topic but typically individuals are not enough to speak on such topics. Towards the next. Cheers 580388 Lanna Caryl Saunderson

  17. Today, while I was at work, my sister stole my apple ipad and tested to see if it can survive a twenty five foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now broken and she has 83 views. I know this is completely off topic but I had to share it with someone! Sarene Remus Ensign

  18. we prefer to honor many other world wide web internet sites on the internet, even if they arent linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out Eliza Gilberto Hoye

  19. great points altogether, you simply received a new reader. What could you suggest about your put up that you made some days in the past? Any certain? Jilleen Caspar Weiner

  20. Great blog here! Also your website loads up fast! What host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my site loaded up as fast as yours lol Easter Pren Thirzi

  21. A motivating discussion is worth comment. I think that you should publish more on this topic, it may not be a taboo subject but usually people do not speak about these issues. To the next! Best wishes!! Renelle Adelbert Sonja

  22. Some genuinely nice and utilitarian information on this site, likewise I conceive the style holds fantastic features. Anselma Donalt Ho

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *